Dve tváre krásnej Srí Lanky (2. časť)

Autor: Blanka Lipková | 25.9.2015 o 15:45 | (upravené 25.9.2015 o 15:53) Karma článku: 4,32 | Prečítané:  1050x

Po odchode z oázy pokoja, v meste Arugam Bay sme sa vybrali objavovať ďalšie krásy Srí Lanky, kde sme mali možnosť zažiť ruch a atmosféru hlavného, a zároveň najväčšieho mesta Colombo. Plánovaný výlet „V“ sme však nestihli.

Po perfektnom oddychu, ktorý nám poskytlo exotické mestečko Arugam Bay sme si pobalili kufre a ráno, presne o 9j hodine na nás čakal odvoz do hlavného mesta, zvaného Colombo. Šofér bol veľmi milý, tak ako väčšina z nich a tým, že sme „batérie“ mali už dobité, bez stresu sme nasadli do auta. Aj sme sa tešili, že znovu zažijeme zábavnú, trochu adrenalínovú jazdu. Tá sa však nekonala. Šofér jazdil pomaly, predpisovo a bol taký ten typ, zvaný „pohoďák.“ Po dlhých, takmer 9 hodinách sme dorazili do mesta, našli hotel a po dvojhodinovom oddychu sme vyrazili do miestnej reštaurácie ochutnať sushi. A vlastne, mali sme po dni.

Hlavné mesto bolo rušné, tak ako sa na mesto patrí, plné áut, moderných aj menej moderných budov a z jednej strany ho lemovalo more. Bolo tiež veľmi zaľudnené a mnohí sa práve v tom čase vracali späť do miest svojich bydlísk, nakoľko sa mali konať voľby a ľudia mali nárok na deň voľna, kvôli presunu. V deň volieb bol celý deň zákaz podávať alkoholické nápoje v reštauáciách, na čo nás hneď pri príchode upozornili. Mohli sme vnímať, že to bola vážna udalosť, ľudia to brali seriózne a celý deň sa o tom hovorilo. My sme boli rovnako v očakávaní, ako budú výsledky volieb vnímať domáci.

Pôvodne sme chceli vyraziť na výlet do horského mesta zvaného Ella, mal to byť výlet s veľkým „V.“  Podľa všetkých odporúčaní by to mal byť veľmi zaujímavý, a jedinečný výlet, ktorý sa oplatí absolvovať vlakom, nakoľko turistom ponúka nádherný výhľad na okolitú prírodu. Cesta môže trvať od sedem do desať hodín, takže je to výlet na celý deň. Keď tam dorazíte, môžete sa ubytovať v jednom z miestnych hotelov a na druhý deň ísť naspäť. Dostupné sú aj lístky na historický parník, ktorý tomuto výletu dodá špeciálny nádych. Problém bol v tom, že lístky nebolo možné kúpiť dopredu, cez internet a vlak bol na najbližšie dva víkendy kompletne a zúfalo vypredaný. Takže návštevu miesta Ella sme si nechali na mieste číslo jeden pri najbližšom pobyte. Určite si však neodpustíme, že sme tento vzrušujúci výlet nezažili už tentokrát.

Podarilo sa nám však zorganizovať výlet do mesta zvaného Kendy. Lístky na vlak sa dajú kúpiť, vždy len 50 minút pred odchodom vlaku (bez ohľadu na destináciu), je potrebné s tým rátať. Je možné zakúpiť si lístky do prvej, druhej, alebo tretej triedy. My sme si kúpili lístky do druhej triedy, tak ako nám odporúčili, čo nám umožňovalo, vykloniť sa z okna a fotiť si okolie počas jazdy. Nástup do vlaku sa odohrával v štýle „kto skôr berie, ten skôr má,“ z čoho sme mali veľkú zábavu, lebo sme naozaj naskočili do vlaku, akonáhle sa pristavil. S nami samozrejme aj ďalší turisti a domáci. Nakoniec mali miesto na sedenie takmer všetci a jazda sa mohla začať.

Hneď, ako sa vlak rozbehol, do kabíny postupne vchádzalali rôzni predajcovia, ponúkali vodu a iné nápoje, rôzne domáce špeciality a aj hračky pre deti. Na každej zastávke sa prestriedali, takže ste mali možnosť si kúpiť naozaj čokoľvek. Počas cesty sa nám naskytol výhľad na predmestie, po ktorom nasledoval krásny pohľad na miestnu prírodu. Približne v druhej polovici cesty, kedy sme sa dostali do hornatejšej časti ostrova sme boli všetci, doslova „nalepení“ na okne a kochali sa krásami prírody. Mohli sme vidieť asi všetky odtiene zelenej farby prírody a fotiť si všetko, čo sme len chceli.

Na tejto ceste sme opäť mali možnosť vidieť kontrast chudoby a bohatstva, nielen krajiny, ale aj ľudí, ktorí na Srí Lanke žijú. Vystúpili sme na stanici, zorientovali sa a našli tuk - tuk (akási „trojkolka“ - miestny „taxík“), ktorý nás mal zaviesť do hotela. Premávka bola veľmi nahustená a mesto bolo plné turistov, aj domácich. Nevýhodou miest bolo práve to, že bolo nutné sa veľa presúvať. To znamenalo, že sme boli nútení si vziať nejaký ten tuk - tuk asi 4 a viackrát za deň.

Vo väčšine boli miestne autobusy verejnej dopravy a aj autá veľmi staré, a teda z výfukov išla „čierňava“ a nepríjemný zápach. Keď sme náhodou stáli za autobusom, tak sme sa „modlili,“ nech je rýchlo zelená. A to nie len my, ale bolo zjavné, že aj samotní vodiči. Jedna vec je, že sme tie výpary vdychovali a druhá, že sa tam viac-menej cítite byť, taký nejaký špinavý. Je to logické, nakoľko tuk - tuk nemá žiadne okná (okrem čelného), ani dvere a vlhkosť vzduchu je veľká, takže máte pocit, že ste takpovediac „lepkavý.“ Najvhodnejšie je obliecť si tričko a kraťasy, ideálne mať šiltovku alebo klobúk a slnečné okuliare. A ROZHODNE, opaľovací krém, keď svieti Slnko, nakoľko Srí Lanka leží v blízkosti rovníka.

V meste Kendy treba určite navštíviť budhistický chrám, kde je uložená jedna z najvzácnejších relikvií, a to Budhov zub! Do vnútra sme sa nedostali, nakoľko sme neboli vhodne oblečení. Preto vám to neviem potvrdiť. :) Je nutné mať dlhú sukňu alebo nohavice, žiadne šortky a kraťasy, a tiež zahalené plecia. Keďže nie sme až takými veľkými nadšencami kostolov, uspokojili sme sa s pohľadom zvonku (aj tak nám pršalo, žiaľ).

Spomínaný chrám je umiestnený priamo v centre mesta, takže si viete prezrieť všetko, na návštevu mesta stačí jeden, dva dni. Zastavili sme sa tiež v miestnej reštaurácií, kde nám jedlo naozaj chutilo a mali sme možnosť zažiť aj poriadny lejak. Doprava tu bola rovnaká ako všade, ale my už sme vedeli, ako na to. Pred odchodom sme sa stihli ešte v hoteli porozprávať s miestnym podnikateľom so šperkami, ktorý nám porozprával zaujímavosti z politiky, a tiež ako to funguje na domácom trhu. Žiaľ, rozdiely medzi bohatými a chudobnými tu boli nápadné. Tak, ako na celom svete, bolo zjavné, že stredná vrstva tu akosi chýbala, resp. ubúdala. Túto skutočnosť nám potvrdila aj miestna lekárka a jej manžel (učiteľ), s ktorými sme sa mali možnosť zhovárať.

Ako posledné mesto sme navštívili, práve hlavné mesto Colombo. Mieša sa tu moderná architektúra s pôvodnou a mesto je naozaj zaľudnené. Nachádza sa tu veľké množstvo hotelov, takže by nemal byť problém nájsť si ubytovanie, tak povediac na poslednú chvíľu a to ani v tej najvyššej sezóne, tak ako sa to podarilo aj nám. Zväčša tu prevláda hluk a trúbenie áut, a to do neskorej noci, rovnako počasie bolo veľmi teplé a vlhkosť vysoká. Mesto lemuje more, no kúpanie v ňom sa neodporúča, nakoľko je veľmi znečistené. Na prehliadku vám bude celkom určite stačiť jeden deň, maximálne dva.

Stretnete tu mnohých turistov, ale aj domácich a atmosféru si užijete v niektorej z kaviarní alebo reštaurácií, ktoré majú oveľa väčší výber "európskych" jedál, ako inde na ostrove. Príjemný je aj fakt, že bezplatné wi-fi pripojenie na internet ponúkala takmer každá reštaurácia alebo kaviareň.

Čo sa týka mesta, v našom prípade to bola "rýchlovka," nakoľko sme vychytali veľmi teplé počasie a nechceli sme sa zdržiavať na priamom slnku, prezreli sme si len širšie okolie. Navštívili sme parky a historické centrum mesta. Mesto ponúka k prehliadnutiu aj rôzne múzeá a galérie, kde sú ceny vstupeniek len symbolické. Je potrebné podotnúť, že mesto je bezpečné, resp. cítili sme sa tam bezpečne, nakoľko policajné hliadky boli takmer na každom rohu a domáci boli milí a slušní ľudia. Pri návšteve tohto mesta vám odporúčam mať vypísané všetky mená pamiatok, galérií, múzeí aj parkov, nakoľko nie všetci „tuk - tukári" vedia po anglicky, resp. mnohí nevedia skoro vôbec. To malo rovnako svoje výhody, nakoľko ste nedostali asi piatykrát za deň otázku „where are you from?“ (odkiaľ ste?). Vie to byť skutočne únavné. :)

Náš celodenný pochod mestom sme zakončili v parku, kde nemohli chýbať naše staré dobré kamošky. Vrany!

Na druhý deň nás čakala už len cesta domov, kedy sme po dorazení na letisko zúžitkovali všetky naše posledné rupie na jedlo z nemenovaného fast foodu. Na malinový shake už nezvýšilo, keďže karty nám na letisku nefungovali, ale domov sme sa dopravili v zdraví a s množstvom zážitkov na krajinu, na ktorú nezabudneme.

P.S. Po dovolenke v tejto krajine sme nepribrali ani gram navyše, takže ju tiež odporúčam, ako krajinu bezpečnú pre vašu postavu a zdravie. Vydajte sa za dobrodružstvom aj vy, stojí to za to!

Maďari si nemajú z čoho vyberať, preto prežíva Bugár

Maďarskí voliči sú čoraz apatickejší a hľadajú alternatívu.